برای سفر به ارمنستان باید از همه چیز درباره این کشور آگاه باشید: ازموقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی گرفته تا غذاهای ارمنستان و راه های سفر به این کشور زیبا. پس با ما همراه باشید تا زیرو بم سفر به ارمنستان را با شما درمیان بگذاریم.

موقعیت جغرافیایی کشور ارمنستان

ارمنستان کشوری کوهستانی و محاصره شده از کوههای ناهموار و آتشفشانهای منقرض شده، که در قفقاز جنوبی، بین دریای سیاه و دریای خزر واقع شده است. این کشور از کوچکترین جمهوری های شوروی سابق است که از طرف شمال با جورجیا، از شرق با آذربایجان، از جنوب با ایران و ازغرب با ترکیه همسایه است.

ارمنستان در مجموع دارای ۱۱ استان است که هر کدام از طبیعیت زیبا و بکر بهره مند هستند. از جمله این استان ها می توان از ایروان، کوتایک، تاووش، وایوتس جور، آرماویر، آرارات، سیونیک نام برد. مساحت کشور ارمنستان حدود ۲۹٬۸۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود سه میلیون نفر است و پایتخت و بزرگترین شهر آن ایروان و دین و مذهب رسمی مردم این کشور مسیحیت است. زبان رسمی مردم ارمنستان، ارمنی و زبان دوم آنها زبان روسی می باشد.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

تاریخچه کشور ارمنستان

ارمنستان یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان با قدمتی در حدود ۳۵۰۰ سال، در سالهای منتهی به قرن اول میلادی یک امپراتوری منطقه ای با فرهنگ غنی بود ، در یک دوره تمام سرزمین های دریاهای سیاه و خزر را در اختیار داشت. در سال ۳۰۱ ، ارمنستان اولین کشوری بود که دوازده سال قبل از روم ، مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور خود پذیرفت.

در سال ۱۴۵۴، امپراتوری عثمانی و صفوی ارمنستان را بین خود تقسیم کردند. در جنگ‌های ایران قاجاری و روسیه تزاری بر سر قفقاز، منطقه سیونیک واقع در جنوب ارمنستان کنونی به تصرف روسیه درآمد و بر اساس پیمان گلستان ایران ادعای خود در مورد بخش شمالی ارمنستان فعلی را پس گرفت.

در دور دوم جنگهای ایران و روسیه در سال ۱۸۳۶ که زمان فتحعلی شاه قاجار رخ داد، سپاه ایران از ارتش روسیه شکست خورد. سپس در پی عهدنامه ترکمانچای، ارمنستان رسما از ایران جدا شد و به خاک روسیه پیوست. از سال ۱۹۲۰ تا زمان فروپاشی شوروی، ارمنستان یکی از ۱۵ جمهوری تشکیل‌ دهندهٔ اتحاد جماهیر شوروی بود.ارمنستان در شهریور ۱۳۷۰ از اتحاد جماهیر شوروی جدا شد و به استقلال رسید.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

شرایط اقلیمی در ارمنستان

ارمنستان به دلیل قرار گرفتن در شمال منطقه معتدل و همچنین بارندگی زیاد، دارای آب و هوای معتدل است. تغییرات آب و هوا در ارمنستان، بسیار زیاد و قابل ملاحظه است. درزمستان هوا سرد و متوسط درجه حرارت در مناطق دشت زیر۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. در مناطق کوهستانی متوسط درجه حرارت به زیر ۲۵ درجه سانتیگراد نیز کاهش می‌یابد.

غیر از مناطقی که دارای ارتفاع بسیار زیاد هستند، در سایر مناطق تابستان ها آفتابی همراه با رگبارهای پراکنده است. میانگین درجه حرارت در تابستان در اکثر نقاط ارمنستان ۲۵ درجه سانتیگراد است. بعضی اوقات درجه حرارت در تابستان تا ۴۲ درجه سانتیگراد نیز افزایش می‌یابد.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

فرهنگ مردم ارمنستان

ارمنی ها نیز همانند ایرانیان خود را آریایی می دانند. مردم ارمنی از نظر فرهنگی شباهت های زیادی با ایرانیان دارند و این برگرفته از تاریخ این دو کشور است. ارامنه به این دلیل که مداوم بین دو کشور ایران و روسیه دست به دست می شدند از این رو فرهنگ و آداب روسی نیز در بین آنان دیده می شود.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

شغل مردم ارمنستان

شغل بیشتر مردم ارمنستان کشاورزی است و برخی نیز به فعالت هایی همچون ماهیگیری و صنعت شکلات و تولید محصول میپردازند.محصولات کشاورزی تولیدی ارمنستان انواع میوه مخصوصاً انگور و سبزیجات می باشد. دامداری نیز از دیگر شغل های مردم ارمنستان می باشد.

صنایع کشور ارمنستان

تولید ابزارهای برش الماس ، ابزارهای برش فلز ، موتورهای برقی ، لاستیک ، جوراب بافی ، کفش ، پارچه ابریشمی ، مواد شیمیایی ، ساخت جواهرات ، فرآوری مواد غذایی از مهمترین صنعتهای کشور ارمنستان می باشند.

راهنمای سفر به ارمنستان

غذاهای ارمنستان

مهمترین و رسمی ترین غذای ارمنستان انواع کباب های مختلف است تنوع و کیفیت محصولات گوشتی وسوسیس و کالباس باعث شده تا در مهمانی ها نیز از آن استفاده کنند، در ارمنستان غذاهای دیگر همچون شاورما، فلافل، فوتوچنی، اسپاگتی، بیف استروگانف، لحماژو و هاریسا نیز دیده می شود.

نان های متنوعی نیز در ارمنستان وجود دارد از جمله: نان لواش، مادناکاش، هرازدان و باگت. ارمنستان راهی به آب های آزاد ندارد اما غذاهای دریایی در ارمنستان کم طرفدار نیست ماهی ایشخان یکی از خوش خوراکترین ماهی های دریاچه سوان است که شباهت زیادی به ماهی قزل آلا دارد.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

سفر به ارمنستان

کشور ارمنستان به دلیل قدمت چند هزار ساله و داشتن اماکن و مراکز دیدنی فوق العاده و مناظر بکروعالی و همچنین هزینه های مناسب برای سفر، میتواند گزینه بسیار مناسبی برای مسافرت و تفریح باشد. برای سفر به ارمنستان نیازی به دریافت ویزا نیست اما می بایست عوارض خروج از کشور پرداخت شود. بهترین زمان سفر به شهرهای این کشور بر اساس آب و هوا اواخر ماه فروردین تا اوایل ماه تیر و همچنین اواسط ماه شهریور تا اوایل ماه آبان می باشد.

هزینه سفر به ارمنستان

هزینه های سفر به ارمنستان بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. برای سفر به این کشوربهتر است همراه خودتان دلار یا یورو ببرید و در صرافی های شهر ایروان اقدام به تبدیل پول به درام ارمنستان که واحد پول کشور ارمنستان است، بنمایید. در اکثر فروشگاه های ارمنستان مکانی برای تبدیل پول وجود دارد و همچنین در برخی از فروشگاه ها دستگاه های پز ایرانی وجود دارد و شما می توانید ریالی هزینه سفر به ارمنستان خود را پرداخت کنید.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

راه های سفر به ارمنستان

هواپیما:

سفر هوایی به ارمنستان گران‌تر از دیگر راه‌های سفر به این کشور است. زمان پرواز تهران تا ایروان بدون توقف حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و در یک چشم به هم زدن به خاک ارمنستان خواهید رسید.

اتوبوس:

سفر زمینی به ایروان از دو شهر تهران و تبریز امکان‌پذیر است. مسیر رسیدن اتوبوس از هر دو شهر به ایروان یکی است.‌ تنها تفاوت این دو مسیر در مسافتی است که اتوبوس از تهران تا تبریز طی می‌کند. پس از آن اتوبوس باید به سمت جلفا حرکت کند که در ۱۳۰ کیلومتری تبریز است.

در نزدیکی جلفا شهرستانی به نام سیه ‌رود قرار دارد که تنها ۵۸ کیلومتر با جلفا فاصله دارد. مرز مشترک ایران و ارمنستان در منطقه‌ای واقع شده است که نوردوز نام دارد. فاصله میان شهر تهران تا نوردوز حدود ۸۲۰ کیلومتر است. از تبریز تا مرز نوردوز نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر است که ۲ ساعت و نیم طول می‌کشد تا اتوبوس از تبریز به مرز نوردوز برسد.

فاصله شهر تهران تا ایروان ۱۱۴۸ کیلومتر است. این مسیر را در شرایط عادی می‌توان در ۲۲ ساعت طی کرد. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اتوبوس مجبور است مدتی را در مرز سپری کند تا بازرسی بدنی و بارهای مسافران تمام شود. بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت که مسیر تهران تا ایروان چند ساعت است. اما حدودا ۲۲ ساعت طول می‌کشد تا اتوبوس به ایروان برسد.

قطار:

با قطار از تهران به جلفا بروید و سپس با ماشین باید به مرز نوردوز برسید. در نظر داشته باشید کل مسیر با قطار نیست، فقط تا جلفا می‌توانید با قطار بروید. پس از انجام کاغذبازی های ویزا و پاسپورت به خاک ارمنستان قدم خواهید گذاشت. از آن‌جا با سواری‌هایی که بعضی از آن‌ها مرسدس بنز هستند می‌توانید به ایروان پایتخت این کشور بروید.

این راه چند مرحله‌ای‌ست ولی اگر با دوستان‌تان سفر می‌کنید جذابیت‌های خودش را دارد. البته به دلیل سفر چند مرحله‌ای با قطار و ماشین هزینه شما بالاتر خواهد رفت.

ارمنستان شرکت مسافرتی ستاره هفت گنج

جمع بندی

ارمنستان کشوریست با فرهنگی نزدیک به فرهنگ ایرانی و مردمی مهمان نواز و مهربان که پر از جاذبه های گردشگری و تفریحی و شرایط اقلیمی مناسب است و میتوان از ایران با هزینه کم و از راههای هوایی با هواپیما و راههای زمینی با اتوبوس و قطار یا خودروی شخصی به آن سفر کرد. همچنین می توانید از تورهای گردشگری ستاره هفت گنج برای سفر به این کشور دیدنی استفاده کنید. در این مقاله سعی برآن داشتیم تا اطلاعاتی جامع و کلی درمورد کشور ارمنستان در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. باعث افتخارخواهد بود که اطلاعات و یا تجربه های سفرهای شخصی خود به ارمنستان را با ما به اشترک بگذارید.

از لحظه تصمیم گیری تا اخذ ویزا کنارتون هستیم پس از صفر تا صد روی ما حساب کنید.

دریافت مشاوره