تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که صنعت گردشگری در حال حاضر دچار دگردیسی‌ای شده است که باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در پارامترهای قبلی مرتبط به این صنعت می‌شود.

اینکه این موارد چه چیزهایی هستند را به طور خلاصه در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد.

صنعت گردشگری تحولات عمیقی را در سطح ساختار فرهنگی و اقتصادی جوامع (طی ده سال گذشته) ایجاد کرده است. اما سوال مهم اینجاست:

در دهه جدید چه اتفاقاتی ممکن است در حوزه گردشگری رخ دهد؟

دبیر کل CEHAT  در مصاحبه‌ای که با WAM داشته، گفته است:

ما خودمان را در مواجهه با صنعتی خواهیم دید که هیچ ارتباطی با صنعت گردشگری گذشته ندارد! مشتریان ما همان مشتری‌های قدیمی با همان نیازها نیستند. بازار هدف هم همان بازار نیست و نمی‌شود به این بازار همان بسته‌های قبلی را پیشنهاد داد. حتی روش‌های خرید هم قطعا متفاوت خواهد بود.

با توجه به مطالب بالا، صنعت گرشگری دچار چالش‌های جدی خواهد شد. و نکته در اینجاست که باید این چالش را تبدیل به فرصت کنیم.

حضور تکنولوژی در صنعت گردشگری

هوش مصنوعی و ابزارهای مجازی، فناوری‌های جدیدی هستند که باعث تغییرات چشمگیر در این صنعت می‌شوند. به نظر می‌رسد که فرصت‌ها برای ارتباط با مشتری‌ها متفاوت خواهد بود. برای اینکه در بازار رقابتی دوام بیاورید، باید شخصی سازی صورت بگیرد و متناسب با هر مشتری پکیج بندی انجام شود.

بازاریابی گردشگری باید کاملا از تغییراتی که در جهان در حال رخ دادن است، آگاه باشد. باید در این حوزه به روز باشید تا بتوانید با روند و خواسته‌های بازار سازگار شوید. خصوصا جایی که صحبت از بازاریابی دیجیتال در حوزه گردشگری می‌شود و این تخصص جدید به صحنه می‌آید.

افرادی که مایل هستند سفر تکی داشته باشند و به صورت انفرادی مسافرت بروند یا خانواده‌هایی که تمایل دارند در کنار هم تعطیلات را بگذرانند، یا افرادی که دوستدار هیجان و ماجراجویی هستند و دنبال تجربه‌های جدید می‌گردند، یا کسانی که به دنبال آرامش هستند و می‌خواهند در کنار دریا استراحت کنند، همه‌ی اینها بازارهای هدف برای گردشگری هستند و باید به تمام این حوزه‌ها توجه شود.

مورد بعدی این که است که باید حتما یادمان باشد سرعت انتقال اطلاعات بالا رفته و روز به روز در حال تغییر است. تا چندی دیگر این سرعت از ۴G به ۵G تغییر خواهد کرد و مثلا یک فیلم ۱۰ گیگابایتی کمتر از ۱۰ ثانیه دانلود خواهد شد.

به همین خاطر باید خودمان را برای چنین شرایطی آماده کنیم و سرعت کار خود را بالا ببریم.

وفاداری به برند و تمایز در محصول

چیزی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که مشتری‌هایی داشته باشید که کاملا وفادار به برند باشند تا در نهایت مقصد انتخابی خود را از شما درخواست نمایند.

دوره جدید برای بازاریابی گردشگری در دهه آینده نشان می‌دهد که باید همه شرکت‌ها خودشان را از رقبایشان متمایز کنند. به این خاطر که مسافرها دیگر دنبال رزرو یک محصول نیستند و عموما در کنار آن رزرو هتل و بلیط نیز می‌خواهند. یا درخواست دارند سفری با تجربیات متمایز و منحصربفرد به آن‌ها پیشنهاد داده شود. به صورت خلاصه باید گفت مشتریان به دنبال ارزش افزوده‌ای هستند که برایشان جذاب نیز باشد.

مثلا شاید برای مشتری جذاب و فریبنده باشد که برای دوستان خود تعریف کند در یک خانه درختی اقامت داشته است! یا به صورت خانوادگی در برداشت انگور و تولید محصولات آن شرکت کرده است. یا شبی را دسته جمعی با دوستان خود در یک قلعه وحشتناک سپری کرده است. همه اینها همان ارزش افزوده‌ای است که مشتری به دنبال آن است.

انتقال حس

در حقیقت باید مارکت‌های گردشگری منحصربفرد شوند و همراه با آن احساساتی همچون هیجان، شادی یا حتی ترس را انتقال دهند. مشتری‌های کنونی بیشتر به دنبال احساسات و تجربه حس‌های جدید هستند.

در این راستا باید بتوانید حسی را که ایجاد می‌شود برای مشتری تعریف کنید و انتقال دهید تا پروسه بازاریابی به خرید منجر شود و موفق شوید. حتی شاید لازم باشد آن حس را در اینترنت به اشتراک بگذارید!

باید در بازاریابی نمایی ۳۶۰ درجه داشته باشیم. هوش مصنوعی فرآیندهای بازاریابی به این نحو را با سرعت بیشتری پیش می‌برد و موفق‌تر عمل می‌کند.

در حال حاضر باید اطلاعات جامع‌تری از مشتری داشته باشیم که امکان تصمیم‌گیری را هوشمندانه‌تر می‌کند و درنهات  تصمیم‌گیری درست‌تری انجام می‌شود.

مدیریت ارتباط با مشتری در حوزه گردشگری

بر اساس  crm (که فضایی برای مدیریت داده هاست) می توانیم استراتژی خود را تنظیم کنیم. سپس استراتژی شرکت را بر اساس آن شخصی سازی کنیم.

ما باید اطلاعات کاملی از مشتری داشته باشیم. خواسته های مشتری، اینکه مشتری های ما چه تیپ آدم‌هایی هستند، چه رفتاری دارند و… . در حقیقت مجموعه دقیقی از اطلاعات را داشته باشیم که بتوانیم پیامی را که می‌خواهیم به مشتری برسانیم، منسجم و کامل باشد. در نهایت بتوانیم متقاعدش کنیم که نیاز  آن را برطرف خواهیم کرد.

در مبحث بازاریابی ملزم هستیم تا نیازهای مشتری را تا چند ماه آینده نیز پیش‌بینی کنیم. Crm سنتی دیگر آن چیزی را که به آن احتیاج داریم به ما نمی‌دهد. مثلا دیگر کافی نیست آدرس ایمیل همه مشتری‌‌ها را داشته باشیم. بلکه باید رفتار مشتری را بشناسیم و آن را تحلیل کنیم.

سخن آخر

در حال حاضر بیشترین چیزی که مهم است این است که برای مسافر تجربه جدید ایجاد کنیم. با این توصیف بیشترین برد با کسانی است که بتوانند حسی جدید را به مشتری انتقال دهند.

جالب است بدانید در چند دهه اخیر به دلیل افزایش تعداد مسافر و کاهش قیمت ها در بازارهای رقابتی،  خیلی از مناطق گردشگری را تحریم کرده است!

کار به جایی رسیده که شهرهایی مثل بارسلونا، مایورکا اسپانیا یا حتی ونیز و آمستردام با آمدن حجم انبوه توریسم مخالف هستند و گردشگران را بدون برنامه ریزی قبلی و محدودیت های خاص نمی پذیرند.

هویت سفر در حال تغییر است. این تغییر به نحوی است که باید از این پس رسالت یک برند انتقال احساس و تجربه شود. و چنانچه این امر صورت نپذیرد از بازارهای رقابتی عقب می مانیم و در نهایت حذف می شویم.

از لحظه تصمیم گیری تا اخذ ویزا کنارتون هستیم پس از صفر تا صد روی ما حساب کنید.

دریافت مشاوره